- 11 September 2017 -
Leergemeenschap maakt kennis met Proeftuin Ruwaard
Nieuwe studie, nieuwe mensen en ook meteen een nieuwe manier van onderwijs. Veertien studenten Social Work van AVANS Hogeschool Den Bosch vormen een leergemeenschap. Samen met docenten en de leergroep professionals van Proeftuin Ruwaard krijgen ze de opdracht om aan sociale kwesties werken.
Wat is een leergemeenschap?
Een leergemeenschap bestaat uit 10 tot 15 studenten, 2 docenten en iemand uit de praktijk die op diverse locaties samen werken aan het voorkomen, verbeteren en oplossen van sociale kwesties. In een leergemeenschap komen praktijk en onderwijs samen wat resulteert in maatschappelijke meerwaarde.
“De leergemeenschap is van onze allemaal”
De twee werelden komen samen in het Huis van de wijk, waar de studenten kennismaken met de proeftuin. De introductie wordt afgetrapt door een van de docenten met: “Deze leergemeenschap is van ons allemaal.” Dat sluit naadloos aan bij de visie van de proeftuin: een vitale wijk Ruwaard waar actieve bewoners tegen lagere kosten een betere (positieve) gezondheid ervaren. Een werkwijze waarbij we samen met de wijkbewoner slimmere zorg organiseren, de wijkbewoner centraal staat en alle kosten die worden bespaard terugvloeien in de wijk.
‘Ik wil, ik kan en ik heb nodig’
De leergemeenschap is een team van jonge professionals dat een jaar lang een bijdrage gaat leveren aan de proeftuin. Zij bepalen samen met wijkbewoners en de leergroep professionals welke rol zij kunnen hebben binnen de Ruwaard. Dit doen zij volgens het proeftuinprincipe ‘Ik wil, ik kan en ik heb nodig’. De ‘ik wil’-vraag wordt beantwoord door de wijkbewoners, onder meer via het wijkprofiel. De leerlingen schatten in wat zij zelf kunnen en wat zij nodig hebben van de proeftuin om de wijkdoelen te kunnen bereiken.
Deze onderwijsvorm past perfect bij ‘Anders denken, doen en organiseren’
De leergemeenschap is zo’n 8-10 uur in de week betrokken bij de proeftuin. Het gaat erom om al doende te leren en op deze manier beter voorbereid te zijn op de toekomst. Net zoals in de proeftuin staat direct werken vanuit de vraag in plaats van het aanbod centraal. Studenten worden via deze leermethode eerder op hun zelfstandigheid aangesproken en worden klaargestoomd om de toekomstige professional te worden die aansluit bij ‘welzijn nieuwe stijl’.
Deze nieuwe manier van onderwijs past uitstekend bij ‘Anders denken, doen en organiseren’, het credo van proeftuin Ruwaard. Waarvoor willen ze zich inzetten? Dat is misschien nog vaag, maar geen reden tot paniek, want dat gaan ze samen bedenken. Eén ding is zeker: deze leergemeenschap helpt mee aan het verbeteren van de leefbaarheid in de Ruwaard!